onsdag den 12. marts 2008

På vej til SELVINDSIGT

Har pakket og er klar til at tage på fem dages psykoterapi uddannelses modul på ID instituttet på Drueholm ved Ringsted. Der undervises på uddannelsen på fem uddannnelsesmoduler om året, hver af fem dages varighed. Dette er mit fjerde modul på første år.

Modulet har overskriften "Selvindsigt" og forventningerne er store hos os alle, da det siges, at ni ud af ti studerende, når de er færdige med uddannelsen efter fire år, ser tilbage på selvindsigts modulet som højdepunktet og det mest skelsættende i deres udvikling.

Modulet er bygget op som en såkaldt retræte. ID instituttet beskriver det sådan:

" Retræten er bygget op over spørgsmålet "Hvem er jeg?". I vil altså få en dybtgående oplevelse af jeres egen identitet på alle planer, fra persona/selvbillede til skyggesider til det mere essentielle selv, der lægger grunden til vore livsværdier og dybeste oplevelser af livskvalitet.
I vil sidde overfor hinanden i 50 minutter ad gangen og skiftes til at besvare spørgsmålet "hvem er jeg"? Efter 50 minutter er der en 10 minutters pause, hvorefter man får en ny makker til en ny 50 minutters runde. Bortset fra to daglige kropsligt dynamiske meditationer og en daglig stille meditation, vil dagene gå med "hvem er jeg"-runder. Midt på dagen og om aftenen vil der være lidt længere spisepauser, hvor der også vil være mulighed for at gå tur.
Alle pauser inkl. tiden om morgenen og efter kl. 22 vil foregå uden verbal eller non-verbal kontakt. Der er altså ingen social kontakt mellem jer fra torsdag eftermiddag til søndag eftermiddag.
Lyder det hårdt?! - Jamen det bliver værre endnu:
Fra torsdag eftermiddag vil der ikke være mulighed for at ryge, spise kød, slik, snacks eller lignende, og der vil ikke være kaffe, sort te, cola eller andre stimulerende drikke.
Og notesbøger, dagbøger, drømmebøger, mobiltelefoner (inkl. SMS) vil være udenfor rækkevidde, ligesom den bærbare computer, Alt for damerne, Billedbladet, aviser osv. osv. - altså ingen adspredelse, ingen distraktioner, ingen flugt fra sig selv.
"


Jeg må ikke engang have strikketøj med - jeg har spurgt!

Jeg er meget spændt på, hvad denne retræte er i praksis og ikke mindst spændt på, hvad der sker i relation til min selvindsigt.

Er tilbage søndag aften......

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Pia,

Skynd dig at skrive om dit kursus. Jeg er bare SÅ nysgerrig!

Annie

Anonym sagde ...

OK - jeg tror, jeg ved, hvad jeg gjorde forkert før. Well - du hører fra mig igen.

Knus
Annie Steenfeldt