mandag den 14. april 2008

Ikke lige mig

Jeg vil så gerne strikke til Olivia, men har forlængst erkendt, at det er spildte kræfter, hvis hun ikke helt selv vælger model, garn og farve. I måneder har jeg præsenteret hende for mange, mange modeller i dyrt indkøbte bøger med børnestrik, på nettet, i garnbutikker, etc. Hun siger enten blot "Nej" eller det lidt mere sofistikerede "Den er pæn, men den er altså ikke lige mig; troede du virkelig det, Mor?" Men i weekenden fandt hun i et Rowan Studio hæfte tre modeller, som hun gerne vil have. Hun har valgt, at jeg skal strikke denneher først:

Hun vil ikke have bæltet på, men har gjort udtrykkeligt opmærksom på, at det er meget vigtigt, at den kommer til at falde udover skulderen ligesom på billedet. Jeg havde nu godt luret, at det nok var de flashy modeller, som tiltrækker hende; udtrykket i billeder af børnestrik er vist for tuttenuttet og barnligt for en Hannah Montana fan, som Olivia. Hun fylder først 6 i slutningen af maj!

Nå, men Olivia har valgt garn, som jeg vil bestille idag og så skal jeg igang med at regne masker for at få opskriften skaleret ned til Olivias størrelse.

Weekenden er gået med mange forskellige aktiviteter: Køge Svømmeland (rædselsfuldt sted - ikke lige mig, men Olivia elsker det), middag hos venner, studie øvegruppe og ikke mindst hårdt havearbejde ved sommerhuset.

For fire år siden anlagde jeg et bed i den ende af vores grund som ligger tættest på stranden. Yndigt så det ud med blåt bjørnegræs, husløg og stenurt, men for hvert år er det blevet vanskeligere og vanskeligere at fastholde det pæne indtryk. Uautoriserede græsser bemægtiger sig konstant plads i bedet og det er et sandt helvede at få det fjernet. Nu har jeg besluttet at opgive den ulige kamp. At få ryddet op i bedet een gang for alle og derefter tilføre nogle planter, som kan klare sig i kampen mod græsserne. I weekenden startede jeg på opgravningen af alle de græstuer, som skal væk - det er hårdt arbejde, som egentlig ikke lige er mig og jeg orkede da heller ikke at gøre det færdigt. Jeg håber at afslutte gravearbejdet på fredag. I mellemtiden kan jeg hygge mig med at lægge planer for, hvilke planter der skal i bedet.

2 kommentarer:

Tineke sagde ...

Den ér da altså også bare for flot! Hvor køber du disse hæfter?

Kh. Tineke

Liberta alias Pia sagde ...

Lige det hæfte er købt hos Sommerfuglen i København, men jeg har lige bestilt det nyeste hæfte hos Stash Fine Yarns http://www.celticove.com.

Den viste model er fra Rowan Studio - issue five.

Pia