torsdag den 3. februar 2011

Hæklerier

De hæklede bøjlebetræk vækkede en gammel passion for at hækle. Som teenager hæklede jeg rigtig meget.   Lyseduge, grydelapper, håndklæder, julepynt, etc. Alt sammen noget en teenager ikke kunne bruge til noget som helst, så det blev foræret væk til mor, mormor og tanter. Det er først for ret nyligt, at det for alvor er gået op for mig, at man ganske glimrende også kan hækle tøj og da hæklede sager også florerer i modebilledet, måtte jeg straks igang med hækleprojekter.

Først skulle der indhentes inspiration og opskrifter og efter en hurtig tur på Amazon, var fire hæklebøger på vej. De var absolut guf at modtage; hold da helt op en masse lækre projekter....







Fantastiske bøger med et væld af smukke og kreative designs. Sjaler, tørklæder, ponchoer, nederdele, kjoler, bluser, hatte, trøjer. Et utal af hyggelige projekter er allerede planlagt og Olivia har sat 10 (ti) post-it sedler i bøgerne ved de modeller hun gerne vil have, at jeg hækler til hende.

Da det er nyt for mig at hækle beklædning, er jeg startet i den lettere ende med en sag fra Olivias ønskeliste.


Hæklet af knap tre nøgler Savanna fra Katia. Hyggelig og nem at hækle, også selv om jeg skulle finde ud af at skalere størrelsen ned til en otterårig.

Næste hækle projekt er en lille cardigan til mig selv.

Jeg hækler den i sort Rowans Handknit Cotton, som jeg havde på lager fra et kuldsejlet sommerferie projekt. Er næsten færdig og jeg tror, at den bliver super god.

1 kommentar:

Strikkeheksen sagde ...

Hold da op, du gør da noget ved sagen med hele 4 bøger :-) De ser meget spændende ud. Jeg er faktisk også ret vild med at hækle, men det er altså ofte strikketøjet, der vinder.

Rigtig lækker sag til din datter - der er noget rigtig sejt voksent over den som hun sikkert sætter meget pris på med den alder hun har ;-)
Den planlagte cardigan ser også skøn ud - lige til at tage over en sommerkjole - rigtig god fornøjelse :-)