lørdag den 18. juni 2011

En dårlig og en god

Jeg har haft berøringsangst overfor min blog siden før påske. Hvorfor? Fordi lige inden påskeferien i Italien blev jeg færdig med min Noro frakke, som jeg havde strikket som en vanvittig på fordi jeg glædede mig sådan til at kunne promenere den i Luccas gader og stræder. Dagen inden afrejse var den færdig og jeg kunne spændt prøve den.


Det var godt nok en skuffelse. Ærmerne er for lange og resten for bred; kort sagt den er for stor. Sært, at jeg først opdager det, når alt er monteret, men det der med at tjekke størrelsen undervejs er vist bare ikke min stil! Og så er den blevet lidt skæv. Og farveforløbet var jeg allerede utilfreds med mens jeg strikkede den. Og farverne som jeg tænkte var nye og spændende til mig, må jeg erkende "larmer" alt for for meget på mig. Alt i alt en fiasko af de større og da jeg har en psykologisk barriere overfor at fremvise sådanne, har den famøse frakke siden ligget gemt væk i et skab og der har været helt, helt stille her på bloggen. Men nu må den og jeg ud af skabet. Nu mangler jeg blot en god ide til, hvad jeg skal gøre med den. Skal den omgøres til en plaid til sommerhuset, smides i genbrugscontaineren, bare trevles op til senere projekter, eller ??? 

Heldigvis går det som regel meget bedre med strikkeprojekterne. Blev færdig med et af de gode i går; lige i ret tid til, at det kan foræres til en 50 års fødselar i dag.

 


Et fjerlet sjal i påfuglemønster efter opskrift fra Sommerfuglen. Et hurtigt og enkelt mønster over fire pinde, så hu hej, hvor det gik. Sjalet er strikket i Rowans skønne Kidsilk Haze i farven Mist, som ikke rigtig kommer til sin ret på billederne. Svær at beskrive, men noget i retning af lys lavendel med en lys grå/isblå tone. Jeg er vild med den farve og har bestilt lidt nøgler til et projekt til mig selv.

Jeg håber Anne bliver glad for sjalet. Anne er en veninde, jeg lærte på psykoterapistudiet, så i fire år har hun set mig strikke i hver en pause og det er vist ganske passende, at hun i dag skal begaves med netop strik.

3 kommentarer:

Strikkeglæde sagde ...

Åh, hvor surt! Det kunne også ske for dig - hvornår mon man ikke kan fjerne drømmebilledet fra sin hjerne og bruge sin sunde sans.

Jeg synes du skal trævle op lave noget andet, det kunne være et tæppe, men der er masser af muligheder.

Du kunne også sælge den, man kan jo trække en tråd ud og gøre ærmerne kortere.

mona sagde ...

Nå, øv!!
Den hænger godt nok og ser noget slukøret ud, den frakke! - Den havde jeg også drømt om at strikke - engang.
Hvis det var mig, så ville jeg skynde mig at trevle den op - ud - væk! Så kan de opvundne garnnøgler ligge og vente på ny inspiration.
Jeg har også sådan nogle liggende - du er ikke alene.

Camilla sagde ...

Nej nej nej, det er da til at tude over!!! Den ser ellers ret fed ud som den hænger der! Er der ikke nogle der kan købe den, det er da synd at trævle op!

Godt at dit sjal er sådan en succes! Og det er det i høj grad! Smukt farve, og sikke et lethed! Modtageren bliver henrykt!