tirsdag den 19. juli 2011

Dots and daisies

Efter en dejlig, men alt for kort uge i vores lejlighed i Lucca, er vi nu på tredje dag i Fayence i sydfrankrig, hvor gode venner har lejet et stort hus. I dag regner det, men ellers har her været sol og varme.

Jeg har hæklet under bilturen fra København til Lucca og fra Lucca til Fayence samt ind imellem under et skyggefuldt træ eller tidligt om morgenen inden det blev for varmt. Sjalet "Dots and daisies" fra Vogue Knitting: Crocheted shawls er blevet færdigt.


 


Projektet startede noget udfordrende i bilen ned ad de tyske motorveje. En central teknik i mønsteret er en "Back post double crochet (bpdc)", som jeg ikke havde prøvet før og forklaringen i opskriften gav selv efter mange forsøg ikke rigtig mening for mig. Men her i fagre nye verden er hjælpen altid nær - med mobiltelefonen kunne jeg gå på nettet og google bpdc og vupti fandt jeg en lille video med en demo af en bpdc. Så var den på plads. Alle dots'ene hækles sammen undervejs og næste udfordring blev at tolke, hvordan de skulle sættes sammen for at få det rigtige resultat. Geometri var bestemt ikke mit bedste fag i skolen, og det var vist det jeg blev ramt af her. Efter en del forsøg, fangede jeg dog systemet og derefter kørte det der ud af.

Jeg er meget tilfreds med resultatet og det har været et sjovt og hyggeligt projekt, så jeg kunne meget vel finde på at hækle et Dots and daisies igen.

Sjalet er hæklet i Rasmillas Yndlingsgarn i mørk pink.

10 kommentarer:

Susannes syslerier sagde ...

Den kan jeg godt forstå, at du er tilfreds med - det er virkelig også et fantastisk sjal, du jar hæklet. Super smukt.

Sigrid S. Eriksen sagde ...

Flot sjal, det er imponerende hvad der kan komme ud af garn og en hæklenål. Den helt rigtige farve til hvid sommerkjole og brune skuldre.

Strikkeheksen sagde ...

Sikken et utroligt smukt sjal - hæklede sjaler er altså i en kategori helt for sig selv. Så flot over den hvide kjole :-)

Det er skønt, at man altid kan finde løsningen på et problem, lige når man har brug for det - der er vi altså godt nok mere heldige end vores formødre - gad vide, om vi så hurtigt bliver dygtigere ;-)

Samtal från min trädgård sagde ...

Det var virkelig et flot sjal, meget smukt mönster.

Lona sagde ...

Den er rigtig rigtig flot og elegant! Flot arbejde

Lykke sagde ...

Det er et super smukt mønster - godt at du knækkede koden :0)

Irene sagde ...

Det er virkelig et helt fantastisk og supersmukt sjal! Ville ønske jeg kunne hækle:-)

Garnværkstedets Blog sagde ...

Meget flot arbejde!

Karin Grøn sagde ...

Fantastisk flot sjal.---- iøvrigt velkommen til min blog-- jeg ser du er tilmeldt som fast læser---sikke dejlige aktiviteter du har gang i på din blog og i dit liv. Det bliver sjovt at følge dig. Mvh Karin Grøn-- alias Tante Grøn

Lis sagde ...

Søvnløse nætter og efterfølgende bestilling af garn på nettet, Har vi mødt hinanden før :) Lyder som om vi har samme tendenser.
God arbejdslyst med dine projekter.
Det er et utroligt smukt sjal du har hæklet. Utrolig flot spids bagpå og så sidder den bare rigtig pænt foran.
Velkommen som fast læser på min blog :)

Kh. Lis