torsdag den 4. august 2011

Julie

Ind imellem hæklerierne strikker jeg på Julie fra Lisa Renners bog Close.




Det er virkelig dejligt strikketøj. Jeg kan så godt lide at strikke snoninger fordi snoninger er så pæne :-). En anden kæmpe fornøjelse ved Julie er, at hun strikkes på rundpinde. Hvor er det dog skønt at slippe for vrang pindene og jeg undrer mig over, at så få modeller strikkes rundt.


Det har været  lidt af en udfordring at vælge størrelse. Lisa Renner angiver kun taljemål i opskriften og med taljemålet som udgangspunkt bør jeg strikke størrelse L, dvs. næststørste størrelse. Udover, at jeg ganske givet kan have en psykologisk barriere over at skulle op i L, så virker det altså forkert, når jeg er en størrelse 36-38. Men på den anden side, så kan jeg godt regne og med den angivne strikkefasthed, så er størrelse M for lille med mit taljemål som rettesnor. Jeg kunne godt have ønsket mig, at bryst og hoftemål også var angivet i opskriften.


Efter en strikkeprøve, hvor jeg konstaterede, at min strikkefasthed lå lidt til den høje ende, besluttede jeg at følge min intuition og slå op til størrelse M og satse på at snoningernes elasticitet og min lidt løsere strikkefasthed vil gøre det.


Tvivlen nagede dog og efter et pænt stykke blev jeg så meget i tvivl, at jeg måtte prøve størrelsen på min krop.


Efter alle masker var sat over på en tråd, kunne jeg prøve den på. Den passede og jeg kunne lidt mere trygt strikke videre i størrelse M.


Den lille tvivl nager dog stadig, nu hvor jeg snart er nået op til de glatstrikkede brystparti, så undervejs bliver der heftigt målt, strakt og sammenlignet med diverse bluser i kædeskabet. Min konklusion er fortsat, at størrelse M er rigtig selvom mit taljemål nu om dage er noget større en Lisa Renners opfattelse af størrelse M.


Humlen er sikkert, at Lisa Renner har designet til en ungpigefigur og for mit vedkommende er den figur udvisket noget med årene og særligt efter barnefødsel, hvor taljen ligesom bare aldrig er kommet tilbage igen. Men drømme kan man jo altid og jeg har stadig på 10. år mine før-graviditet-yndlings-bukser liggende i et naivt håb om en skønne dag at kunne hoppe i dem igen. Selvom vægten for længst er på plads igen, passer bukserne ikke, for taljen er ikke på plads igen og det kommer den realistisk set heller aldrig. Måske man skulle prøve med denne her.

8 kommentarer:

Sonnie... sagde ...

Hvor er den skøn den trøje. Min figur dur absolut heller ikke til den, måske man kunne forlænge den lidt :o)
God dag.

mona sagde ...

Ja, du rør ved noget dér!! - det der med størrelsen, som man havde engang, og som man stadig har, men kun indeni ;-)
Jeg tror nu også bogens opskrifter er designet til unge piger, men så må man jo fifle lidt, hvis man kan.
Jeg faldt også straks for den bluse, der er noget meget romantisk over den, synes jeg.

Fríða sagde ...

hm, jeg tror nu ikke det handler så meget om vægt som om at éns krop ændrer form efter man har fået börn, de flestes hofter f.eks. bliver bredere selvom de vejer det samme. så håbet om at blive som för er nu nok ikke ret realistisk.
kh.fra Island
Frida

Helvigs strikkehjørne sagde ...

Det er en skøn bluse du er igang med at strikke..

Camilla sagde ...

Hvor ser det dejligt ud! Farven og modellen er skøn!!

vibstrik sagde ...

Kan godt følge dine overvejelser. Har lige afsluttet Julie, og var i samme dilemma. Jeg strikker meget fast, men ramte lige strikkefastheden. Jeg strikkede en L, og mine "voksne" mål er 100-80-100. Håber det kan hjælpe dig.

Lykke sagde ...

Jeg håber den kommer til at passe dig hele vejen op, for både model og farve er da for skøn :-) Hulahop ringen kan anbefales - det er virkelig sjovt!

Strikkefuglen sagde ...

Hvor er det en flot bluse du er gået igang med og lækker farve ;-)
Glæder mig til at se den.
Majbritt