fredag den 9. september 2011

At hækle med venstre hånd

Jeg går til pilates hver fredag morgen. Det er min ugentlige luksus og forkælelse for det er en time med personlig instruktør, dvs. kun mig og smukke Kristina (meget motiverende, at man kan få sådan en krop af pilates!), som hver gang sammensætter et program efter det hun kan se min krop trænger til. I dag var der fokus på arm og skulder, som jo er hækleskadet. Vi lavede forskellige øvelser for arm og skulder og Kristina sluttede af med at give mig skulder massage.

I spejlene i træningslokalet kunne jeg tydeligt se, at den er helt gal med skulderen. Jeg er helt skæv og hævet i højre side; det ser ud som om halsen er flere centimeter kortere i højre side. Jeg må sige, at det ser værre ud end det trods alt føles (heldigvis), men ingen tvivl om, at jeg skal passe på, hvis det ikke skal gå helt galt.

Min søde mand har forsigtigt spurgt, om jeg ikke skulle overveje at holde op med at hækle, men den løsning har jeg bestemt ikke lyst til, for i øjeblikket er hækling bare det bedste. Så hellere forsøge at skifte arm. Det burde vel være muligt at lære at hækle med venstre hånd, især når jeg faktisk er venstrehåndet med alt andet end hækling og PC-mus.

Jeg har hæklet siden jeg var ti, så det er ca. 40 års hækle rutine, som skal aflæres og en ny rutine skal indlæres. Ikke nemt, skal jeg hilse at sige. Det føles som om hænder og fingre er skruet forkert på og hjernen slår knuder. Måske der simpelthen skal anlægges nye spor og forbindelser i hjernen....... sådan føles det i hvert fald. Prøv selv :-)

Det gik langsomt, langsomt, men det lykkedes at hækle en hel omgang med venstre hånd.


Den orange omgang er hæklet med venstre. Lidt ujævnt, men dog beviset på, at det kan lade sig gøre. Det skal have en chance. Og med en far, som lider af Alzheimers demens er enhver hjernegymnastik vel velkommen. Satser på, at det er forebyggende.

4 kommentarer:

ullaskovjensen sagde ...

Sådan! :-)
Jeg har noget slidgigt i begge tommelfingre, men nægter at gi' op. Derfor forsøger jeg at overføre mine gode hjemmelavede principper, som jeg bruger på mac'en: fingre og led (helt op gennem armen) udfører kun glidende og bløde bevægelser, hastigheden er så meget i top som den kan blive for mig med 3-4-fingersystemet.
Pointen er ingen ledskader, uvelkomne mus og andre fortrædeligheder. Heller ikke når jeg strikker, hækler eller broderer.
Jeg satser på, at det er en langtidsløsning!
Min ugentlige forkælelse er så tegneundervisning på Kunstakademiet (hvor jeg i øvrigt satser på den 4-årige uddannelse, ja ja, ingen grund til at sænke ambitionsniveauet, vel?) :-)

Rikke sagde ...

Held og lykke med håndskiftet. Det må kunne lade sig gøre.. Jeg er også venstrehåndet - undtagen med mus og hæklenål! Præcis som du. Og da jeg startede med at hækle for et års tid siden, tog jeg automatisk nålen i venstre hånd - men måtte hurtigt have den over i højre.. Så jeg har en fornemmelse af det store træningsarbejde du må i gang med! Jeg hepper på dig :-)

Irene sagde ...

Imponerende at du orker at forsøge at hækle med venstre hånd! Det lyder dejligt med pilates-undervisningen.

Strikkeheksen sagde ...

Det tror jeg bestemt, det er og jeg er sikker på, du kan lære at hækle med venstre hånd, hvis du bliver ved med at øve - husk hvor svært det var, da du lærte det i sin tid!

Held og lykke :-)