onsdag den 19. oktober 2011

Julie i Italien

Endelig lykkedes det at få Julie helt færdig. Jeg startede projektet i sommer og det skred hurtigt frem ad; jeg elsker nemlig at strikke snoninger - har en særlig fornøjelse ud af at se, hvor pæne de bliver :-). Projektet lå herefter stille en rum tid; simpelthen af berøringsangst overfor halskanten, som jeg hos andre bloggere havde læst, var lidt bøvlet. For længe siden havde jeg imidlertid sat mig som mål, at en færdig Julie skulle med til sit italienske hjemland i efterårsferien.

Som altid rykker jeg bedst under pres og da efterårsferien nærmede sig, tænkte jeg "hvor svært kan det lige være" og gik i gang efter Lisa Renners instruktion, hvor kanten først strikkes og derefter hækles på. Det viste sig faktisk at være temmelig svært at få kanten til at ligge pænt, så efter to forsøg opgav jeg og forsøgte mig efter Strikkeheksens vejledning, hvor halskanten strikkes på med det samme. Det gik som en leg og i bagklogskabens klare lys, undrer jeg mig over, at jeg ikke fulgte det kyndige råd fra start. Tak Strikkeheks.


Her er hun så; den skønne Julie. Fotograferet i hendes hjemland på vores dejlige terrasse i Lucca, hvor vi nyder det italienske liv med god mad, vin, sol og de elskede lyde og dufte i den dejlige middelalderby.

Jeg er glad for Julie; synes at hun er blevet rigtig flot og passer mig godt. Eneste lille problem er, at den vide hals har en tendens til at falde ned over skuldrene. For mig er det et kendt problem med den slags åbne halsudskæringer, så det har vist at gøre med mine skuldre, holdning eller hvad ved jeg. Løsningen kender jeg også. Nemlig et par bændler med tryklås syet i skuldersømmen og lige til at knappe om BH-stroppen og...... voila, den sidder som den skal. Det fixer jeg, når jeg er tilbage fra ferie.

Jeg har strikket Julie i hør fra Karen Noe. Undervejs justerede jeg lidt i målene. Har generelt lavet modellen længere, da meget korte modeller ikke klæder mig. Ifølge opskriftens mål, skulle jeg have strikket en størrelse Large, men det forbød min logik og forfængelighed mig. Jeg valgte derfor at strikke den i Medium med en lidt generøs strikkefasthed og det gav et godt resultat.

Nu vil jeg tage Julie med på cykeltur rundt om Luccas bymur; vejret er fantastisk - 20 grader og blå himmel, så det bliver en smuk tur.

9 kommentarer:

Susannes syslerier sagde ...

Hvor er den smuk din Close-bluse. Godt du fik løst problemet med halskantet. Det ser virkelig godt ud.

Lykke sagde ...

Så fin udgave af Julie du har lavet - rigtig fint at du fik halskanten på plans :-)

Strikkefuglen sagde ...

Hvor er den flot :-) Det må være skønt med 20 grader, her regner og stormer det.
Majbritt

Helvigs strikkehjørne sagde ...

Din Julie er blevet utrolig flot og nyd nu ferien rigtig meget her i Danmark regner/hagler og blæser det..;)

Strikkeheksen sagde ...

Hvor er jeg glad for at kunne hjælpe :-) Din Julie er blevet utrolig flot og passer jo fantastisk til både dig og omgivelserne - jeg er slet ikke misundelig over dit opholdssted ;-)

Her er der regn, rusk og blæst, men lovning på sol i weekenden :-)

Lis sagde ...

Den er blevet rigtig flot og godt du kender knebbet med bændel og trykknap.

Her er det vådt, gråt og ikke særlig efterårsagtig nærmere bare sådan lidt regn som det plejer blandet med lidt blæst.

Kh. Lis

Irene sagde ...

Hvor er den blevet smuk din Julie! Åh, hvor ville jeg ønske, at det var mig der var i skønne Lucca - det er så dejlig en by.

Uldbegavet sagde ...

Det er blevet en utrolig smuk bluse. Godt at strikkeheksens vejledning kunne løse gåden, så den ikke blev liggende som ufo. Jeg havde helt opgivet at strikke den, da jeg så kraven skal syes på, men med strikkelenes fine vejledning tør jeg også godt.

vibstrik sagde ...

Hvor er den supersmuk:-)