tirsdag den 27. december 2011

Kindle frakke

Jeg har altid holdt meget af bøger - læst mange af dem og købt mange. Mine reoler spækket med bøger har haft særlig betydning og hver gang jeg er flyttet eller har ommøbleret, har bogreolerne altid fået en særlig fin plads, så jeg kunne nyde synet af alle mine bøger. Mange, mange hundrede er det blevet til og indtil for ret nyligt var jeg overbevist om, at jeg aldrig ville skille mig af med mine elskede bøger.

Stille og snigende har mit forhold til bøger dog ændret sig.

Første gang jeg lagde mærke til det var, da vi flyttede om i stuerne for nogle år siden og mine bogreoler flyttede til en mindre prominent plads i et af værelserne. Og det var faktisk min egen ide.

Anden gang jeg bemærkede en ændring, var for et par år siden, da der ikke var plads i reolerne til stakken af læst sommerferie litteratur. Min automat reaktion ville tidligere have været at starte bilen, køre til IKEA og købe endnu en reol, men denne gang fyldte jeg et par bæreposer med de mindst interessante bøger og afleverede dem i gadens antikvarboghandler, hvor jeg kunne konstatere at brugte bøger er absolut intet værd.

Siden har jeg oftere og oftere taget mig selv i tanken, at reolpladsen da kunne bruges til noget andet end bøger (garn for eksempel!!) og jeg har efterhånden erkendt, at det er de absolut færreste bøger jeg læser mere end een gang, så hvad er pointen egentlig i at gemme dem? E-bøger har virket mere og mere tiltrækkende på mig - de fylder ikke, vejer ikke, krøller ikke og så kan man altid have hele sit bibliotek med sig på rejse.

I julegave fik jeg så en Kindle elektronisk boglæser.


Den er totalt genial. Lille, let, handy og en ren fornøjelse at læse på. Som bonus, er den faktisk meget lettere at læse i sengen med end en konventionel papirbog ....... slut med at få ondt i armene, når jeg ligger på ryggen og læser. Og så er e-bøger billigere end konventionelle bøger; har allerede købt fem styks. Glæder mig til at slippe for at slæbe flere kilo bøger med på næste sommerferie :-)

Min Kindle kommer med garanti til at bo i min taske og for at undgå, at alle de andre vigtige sager i tasken ridser min nye ven, måtte den have en beskyttende frakke.


Hurtigt hæklet i fastmasker og lige til at trække ud over.

De fyldte bogreoler er her stadig, men om de er her til næste jul, er jeg ikke så sikker på.

4 kommentarer:

Karen sagde ...

Hvor genialt!!!! Tænk, jeg har det på samme måde med mine bøger.....afleverede 5 sække bøger i den lokale genbrugsbutik her for nogle måneder siden. Og den nye frakke er total sød....tak for god inspiration (nu ved jeg, hvad jeg ønsker mig til min fødselsdag ;o)
Kh Karen

Kirsten Amstrup sagde ...

Der er nok mange, der deler disse erfaringer. I min stue er to bogreoler gennem de sidste par år næstern ændret 100% til to garnreoler, der dog også omfatter strikkebøger.
Jeg elsker mine garnreoler, som jeg tidligere elskede bogreolerne. Jo, man ændrer sig livet igennem.
Hos mig er det lydbøgerne, der (i vid udstrækning) har afløst papirbogen.

Uldbegavet sagde ...

Det er simpelhen supersmart fundet på, for selvfølig skal din Kindle da have en frakke og din er smadder flot.
Jeg har nået samme konklusion som dig. Jeg har heller ikke plads til alle de bøger, og har nået læsebrille alderen. Med en ebogs læser, kan jeg bare skrue op for skriftstørrelsen.
Og skulle man have for lidt garn til at fylde reolen, er der jo altid grund til at købe noget mere.

Margit sagde ...

super god gave - og du får godt nok strikket og hæklet meget - det er vildt inspirerende.