søndag den 5. februar 2012

Steel

Der er en farve, som jeg har været forelsket i, lige siden jeg som 16 årig købte en Marco Polo bluse for mine hårdt tjente og opsparede penge. Blusen var dyr, men netop i den farve og jeg havde kigget på den og rørt ved den i butikken et utal af gange i flere måneder inden jeg havde råd. Det var i 1976 og den gang holdt tøj kollektionerne noget længere end i dag, hvor man har indtryk af, at der nærmest kommer ny kollektion hver måned. Blusen var en yndlingsbluse langt op i min studietid og den røg først ud, da den efter 10-15 år var slidt op.

Det er stadig sådan, at når jeg støder på farven, så må jeg eje den og det er vel årsagen til, at jeg indenfor et par måneder har strikket to bluser i farven, som jeg ikke ved hvad hedder, men kan beskrives som lys lavendel-grå-isblå.

Først strikkede jeg Derwin


Jeg er vildt glad for min Derwin og den er meget flittigt brugt.

I går færdiggjorde jeg så Steel også fra Kim Hargreaves' Shadows bog.


Man kan ikke helt se, at farven er stort set den samme, men det er det, blot i en lidt lysere og køligere nuance.

Steel er strikket i Rowans Kidsilk Haze. Dobbelt tråd på skiftevis pind 4,5 og pind 9. På grund af den store pind 9, har Steel været ret hurtig at strikke, men ikke nogen særlig fornøjelse. Lidt kedelig lige ud af landevejen strik og jeg bryder mig ikke om at strikke på så store pinde; synes at det er anstrengende for både hænder og arme.

Men resultatet er jeg glad for. Jeg synes, at Steels helt enkle design er smukt og elegant og jeg er helt pjattet med Kidsilk Haze, for det er skønt at have på - fnuglet, blødt og lunt.

På lørdag kører vi på skiferie til Østrig og det er lig med strikke og hækle potentiale. Jeg er derfor i den grad i gang med planlægning af projekter, som skal med. Jeg har lovet at strikke sokker til både Niels og en veninde, men jeg tror da også, der er plads til lidt bedstemor firkant hækleri til et tæppe.......... og mon ikke også et cardigan projekt skal med. Jeg har fået aflyst de fleste af mine møder i morgen, så Sommerfuglen skal besøges og (strikke)kufferten kan derefter snart pakkes.

5 kommentarer:

Strikkeheksen sagde ...

To meget, meget smukke trøjer og farven er skøn - hvis man ellers kan bruge den lidt kølige nuance :-)

God tur :-)

Uldbegavet sagde ...

Skønne trøjer og farven er sød og klassisk og kan passe til alt.

Kirsten Amstrup sagde ...

Kim Hargreaves modeller er bare dejlige, men jeg kan godt forstå, du ikke er meget for de tykke pinde. Jeg gider dem simpelthen ikke.
Derimod er jeg også vild med kidsilk haze, det er både smukt og så er der så meget varme i det, når man har det på.
Jeg synes også farven er flot - men jeg ville helt forsvinde i den, hvis jeg forsøgte at bruge den.
Dejlige modeller du har lavet. Rigtig god ferie.

Lykke sagde ...

Smuk med smuk på - andet er der ikke at sige om den nyeste tilføjelse til garderoben :-)

Irene sagde ...

To dejlige trøjer - og jeg er også vild med den isblå farve. Dit blomstertæppe er vel nok blevet skønt, og det vil være flot med sort bund også.